Ons speelhoekje waar zoveel visies bij elkaar komen. (Montessori Rudolf Steiner, Attachment parenting, Islam) met heel veel foto’s!

Gepubliceerd door Nurdan op

Open kast met speelgoed gesorteerd in mandjes.

Kinderen zijn dol op spelen, het zijn kleine ontdekkers. Hun fantasie is zo rijk en zo magisch.
Of het een lege wc-rol is of een groot poppenhuis, kinderen spelen er mee.
Toen mijn zoon 12 jaar geleden was geboren wilde ik zijn fantasie blijven prikkelen. Samen knutselen, spelenderwijs leren, de natuur ingaan. Facebook, Instagram, bloggers en influenceren waren toen nog niet zo populair. Ik deed dingen op gevoel of ik haalde inspiratie uit boeken en tijdschriften. Later, met ons tweede kindje (Liyana), ontdekte ik dat onze visie aansloot bij het Montessori maar ook het vrije-school onderwijs en opvoedvisies vanuit de Islam en Attachment parenting. We gingen ons verdiepen in verschillende visies en op deze manier hebben we een speelhoek voor Liyana gecreëerd waar verschillende visies bij elkaar komen. In deze blog laat ik jullie kennismaken met onze speelhoek gebaseerd op Montessori, Rudolf Steiner, attachment parenting en de Islam.

Montessori

In het regulier onderwijs staat de leerkracht voor de klas en bepaalt wat de leerling moet doen. Iedereen krijgt hetzelfde opdracht en deze moet in een bepaald tijdspad gemaakt worden.
In het montessorionderwijs zorgt de leerkracht voor een leerrijke omgeving en kiest het kind uit waar hij/zij op dat moment mee wil werken. Verschillende leeftijdscategorieën zitten bij elkaar. De leerkracht ondersteunt waar nodig en geeft een volgend lesje of werkje wanneer het kind daaraantoe is. Op deze manier vervul je meer het natuurlijk verlangen van het kind om iets te leren i.p.v. het hoofdje van het kind te vullen met feiten waar hij/zij misschien nog niet aan toe is. Deze manier van ‘lesgeven’ kun je ook thuis toepassen. Door je huis of speelhoek zo in te richten dat kinderen nieuwsgierig worden en interesse krijgen om mee te doen. Denk aan open kasten en kasten op speelhoogte van je kind. Als ouder stimuleer je hiermee je kind om zelf dingen te ontdekken en je geeft je kind vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing. Het speelgoed bestaat vaak uit natuurlijke materialen zoals hout en dingen uit de natuur. De ruimte is netjes en eenvoudig ingericht. De spellen zijn gesorteerd zodat kinderen niet overprikkeld raken. Montessori speelgoed is ook realistisch, en vaak de mini versie van wat ouders gebruiken. Kinderen vinden het namelijk super tof om mee te doen met volwassenen.

Vrije school / Waldorf

Het montessorionderwijs en vrijeschoolonderwijs (waldorf) lijken op elkaar. Ook bij het vrije schoolonderwijs staat de eigen unieke ontwikkeling van het kind centraal.  Het draait niet alleen om feitjes leren zoals rekenen en schrijven, maar er is ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zoals het voelen en de wil. Er wordt gewerkt met hoofd, hart en handen. Je krijgt informatie (hoofd) dat maak je je eigen (hart) en je werkt eraan met je handen.  Dat betekent dat er ruimte is voor vrije kunst, zoals handwerken en schilderen om kennis te laten bezinken.  De omgeving is zo ingericht dat het de creativiteit en fantasie prikkelt. Leerlingen zitten in hun eigen klas maar de visie gaat uit van drie leeftijdsfases van een 7 jaarcycli. Ook hier bestaat speelgoed vaak uit natuurlijke materialen zoals hout en katoen, maar is het vaak wel minder educatief ingesteld dan montessori-speelgoed dus geen cijfers of letters. Het speelgoed heeft een ‘open einde’ zoals dat heet. Denk hierbij aan regenbogen van hout en poppen met een neutraal – of geen gezichtje. Op deze manier blijft er volledig ruimte voor de fantasie van het kind en kan hij/zij zelf alles invullen en wordt het niet ‘gestuurd’.

Geboortepoppetjes
Grimmss edelstenen, Little Dutch regenbood en Vilt voor eindeloos speelplezier

Islam en attachment parenting (natuurlijk opvoeden)

De natuurlijke verbondenheid tussen ouder en kind staat in de Islam net als bij attachment parenting centraal. Luisteren naar het kind en veel aanwezig zijn bijvoorbeeld door samen te slapen (uiteraard op een veilige manier), dragen, samen veel ondernemen, maar ook borstvoeding geven (In de Islam heeft het kind recht op twee jaar borstvoeding), zijn hier enkele voorbeelden van.
Vaak hebben ouders die voor natuurlijke ouderschap kiezen ook een ‘natuurlijke levensstijl’ wat ook we ook weer zien in de Islam: gezonde leefstijl hebben en in harmonie zijn met dier, plant en natuur.

Net als het vrije schoolonderwijs wordt het leren in de Islam in drie fases gedaan: 1 tot 7 jaar waarbij ouders het grote voorbeeld zijn, spelenderwijs leren staat centraal. Tussen 7 en 14: aanleren van verantwoordelijkheden en 14-21: niet meer autoritair zijn als ouder maar bij sturen op een natuurlijke manier ( Den Toom. A, 2019)

Voor ons betekent het ook dat we bij alles wat we doen ons bewust zijn van een God/Allah en dat de Islam ons uitgangspunt is. Je ziet bijvoorbeeld in het boekrekje van Liyana ook islamitische boeken.

Bij ons thuis

Het speelhoekje van Liyana is bij ons in de woonkamer. Zo kunnen we altijd gezellig samen spelen, en biedt het haar tegelijkertijd ook geborgenheid en veiligheid om ook zelfstandig te spelen. Ook kunnen we op deze manier hulp aanbieden als ze daar om vraagt. De grote hocker in het midden is een soort scheiding tussen haar hoekje en ons zitplaats. Liyana gebruikt het als tafel, zitplaats en zet haar speelgoed er op. De kasten zijn open, het speelgoed heeft vaste plekken. plantjes op de kast zodat we die samen kunnen verzorgen.

Verder zijn plekken in huis zo ingericht dat ze zelfstandig mee kan doen met dagelijkse activiteiten. Haar schoenen in de onderste schoenenkast, jasje hangt laag. Een eigen keukentje bij ons in de keuken. Een mini wastafel in de badkamer etc.

Mooie mix van alles bij elkaar.
In de laatjes knustelmateriaal.
Warm vloerkleed en schapenvacht om op te zitten en spelen.

Tot slot

Tot slot wil ik zeggen dat het onmogelijk is om alle visies zo kort mogelijk op te schijven in een blog. Ik hoop dat ik je in ieder geval heb kunnen inspireren om verder te lezen.  Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom

Op Instagram deel ik ook regelmatig spelletjes die we doen.
Ik zou het leuk vinden als je me volgt.

Alles weten of zwangerschap. bevallen, borstvoeding en opvoeding? Volg ons op Social media!


Speelgoed van:

Islamitische pop: Doumiyaa
Roze knuffelpop: Sara Damen
Geboortepoppen: Wilma Jeuken

Islamtisch opvoeden boek: 7 stappen naar een islamitische opvoeding A. Den Toom

Grimms edelstenen: https://www.ilovespeelgoed.nl/grimm-s-houten-bouwset-edelstenen-4-delig.html

Educatieve blokken toren I’m toy: https://www.bol.com/nl/p/i-m-toy-activity-stapelkisten/9200000014001378/?referrer=socialshare_pdp_www

Houten vrachtwagen met vormen: https://www.bol.com/nl/p/bigjigs-loopwagen-dieren/9200000071999157/?referrer=socialshare_pdp_www

Little Dutch regenboog: https://www.bol.com/nl/p/little-dutch-telraam-regenboog-roze/9200000103323597/?bltgh=u8JOPwf9TcJVBuF7oZJKeA.1_4.13.ProductTitle

Little Dutch camera: https://www.bol.com/nl/p/ld-houten-camera-roze/9200000096241355/?referrer=socialshare_pdp_www

Little Dutch telraam: https://www.bol.com/nl/p/little-dutch-telraam-regenboog-roze/9200000103323597/?referrer=socialshare_pdp_www

Little Dutch hamerbankje:https://www.bol.com/nl/p/little-dutch-hamerbankje-adventure-pink/9200000086897422/?referrer=socialshare_pdp_www

Mijn eerste koran verhalenboek: https://soennah-dokter.nl/shop/boeken/kinderboeken/mijn-eerste-koran-verhalenboek/

Houten XL puzzel Lobbes: https://www.lobbes.nl/speelgoed/puzzels/noppenpuzzels/detail/2520225A-houten-noppenpuzzel-xl—boerderij


(Deze blog bevat Afflitatie links)

Volg en like ons op social media

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Stuur mij direct een whatsapp
Hoi, kan ik je ergens mee helpen?
Powered by